Bloggposter

Ätit kebab på KorvGörans och Magnus är bäst irl.

Det här skrev jag hemma 27 april!

Fick skjuts till Långnäs. Checkade in mig innan Grace kom så det blev fel först men tjejen såg sen att jag skulle åka med Amorella ett par timmar senare. Försökte sova på en bänk. Blev väckt och hade svårt att vakna. När jag äntligen lämnade soffan har alla gått. Upptäckte precis innan alla gick ombord på Amorella hur mycket folk det egentligen var som skulle ombord från Långnäs. Det var några som gick av där samtidigt.

Åkte hiss ner till däck 2. Tror klockan var ca 3:20 när jag hittade till hytten. Efter fixade klart ställde klockan på 7 för måste dusha före jag stiger av färjan i Åbo. Snoozade en gång när jag vaknade och gick och dushade. Packade trodde jag allt i min väska när jag klätt på mig klart efter duschen. Åkte hiss till däck 5 för det var snabbast att komma ut trodde jag. Då var klockan 7:35.

Hörde Elduello när jag satte på radion medan jag väntade på att komma ut från färjan. Lyckades ta mig först efter jag kom ut ur färjan och gick fortare än de andra. Janne hann förlora under tiden jag gick. Hade bråttom för 8 går ju bussen och jag måste hinna äta frukost i terminalen i Åbo. Där i cafét var biffarna slut så jag fick äta köttpiråg med ägg för samma pris utan biff & ägg. Drack honungsvatten innan jag gick till bussen utanför där busshållplatserna var.

Visade min biljett i bussen som skulle till Vasa. Orkade inte höra på Succemorgon så jag somnade i bussen. När jag vaknade fräste det i telefonen. Sökte efter radiokanaler men hittade bara Vega och finska kanaler. Vid en bensinstation/cafe köpte chauffören kaffe och då köpte jag en kallröktlaxsmörgås för 4,60€. Men det kunde hänt också efter bussen var i Björneborg och bytt chaufför. Hann höra Skivrådet innan telefon laddade ur sig.

14:05 Var bussen i Vasa. Gick genast till cafet i buss/tågstationen och sökte ett ställe att ladda telefonen i några minuter. Köpte apelsinjuice för 80 cent innan jag lämnade stället för att gå till bussen. Betalade 22€ :O för att åka till Jakobstad med Kokkolabussen. Hann höra Martin Stenmark intervjun efter sökt kanaler och hittade än en gång bara Vega som svensk kanal i min telefon.

Fick ett samtal hemifrån att Pieces skivan från Micaela har anlänt. Skrev sms till henne och därefter laddade min telefon ur sig igen. Framme i Jakobstad var det marknad på torget så bussen åkte direkt till busstationen. Gick direkt till biblioteket och laddade telefonen medan jag surfade på datorn. 16:53 kom en typ och sa biblioteket stänger om 5 minuter. 16:58 kom typen tillbaka och sa biblioteket stänger 17 och jag måste sluta. Tog min telefon och gick ut.

Jag pratade lite med Fredrika som var de sände och hur det gått att flyga. Ted glömde jag bort. Därefter pratade jag med Janne. Därimellan och nästan hela tiden kom det lyssnare antar jag för de pratade men mest att ta bilder på Succemorgongänget innan de gick vidare. Jag berättade åt Janne att jag glömt min kamera hemma och därmed kunde bara ta bilder med min telefon. Han tog en selfie på mig och honom.

Jo/nej battle ebbade ut tillslut som jag hade med honom för jag sa "Det var kul att du förlorade i Elduello". När Stiftelsen slutade sända pratade jag lite med Frida och Pernilla. Frågade tillslut om en bild på hela gänget. Såg också Micke & Matti men frågade inte efter bild trots jag pratade med Micke en stund om när de kommit och ska fara och han berättade lite vad de har gjort i Jakobstad.

Frågade Ankka om det är bara Stiftelsen som sänder från Rockoff. Han sa det ser ut som det och troligtvis måndag till onsdag. För kort tyckte jag. Kom på det när Janne frågade "När kommer STK till Mariehamn?" Jag vet inte sa jag. Ankka måste läst mitt förslag och pratat med Janne om det. Janne sa åt mig att de varit på Korvgörans och ätit lunch. "Om du ska äta så beställ inte hel potion utan en halv för den är såhär stor och visade med sina händer"

Gick till Korvgörans förbi marknadstånden för att äta kebab trots jag var sugen på att äta vårrullar istället. Men om man är i Jakobstad kunde man äta på originalet trots jag inte ätit på Korvgörans varken i Ekenäs eller ännu då det var i Mariehamn. En av tjejerna där frågade hela tiden om jag skulle ha ena eller de andra men viktigaste var ingen sås eller dressing.

Pepperoni & saltgurka kunde jag plocka bort själv. Kebaben var god men dyr tycker jag. Halv potion för 8.40€ Därefter kände jag kylan krypa på en så jag gick till O'Learys. Såg x3mgänget sitta vid ett bord och en servitris sa hej åt mig. Sa hej tillbaka och gick ut för ville inte äta där när jag just ätit och var mätt.

Gick till Stadshotellet istället och såg det var en pumptermos med kaffe och hett vatten för om gästerna ville ha te & kaffe. Jag drack varmt honungsvatten för hade lite honung med. När receptionisten kom tillbaka frågade jag om det fanns biljetter till Kartellen. Hon sa förköpbiljetterna är slut men det går att köpa vid dörren. Halv nio öppnas dörrarna sa hon.

Gick och tog ut 20€ i en Ottoautomat, sen till Subway och värmde mig medan jag läste det mesta i ÖT för att få tiden att gå. Tänkte hur kunde jag gå i timmar förr i tiden medan jag väntade på bussen när man slipper in på diverse ställen och vänta istället. Ca 20:25 gick jag till dörren som det hela tiden gått in och ut typer från yle antar jag. Fick veta man slipper in via O'Learys.

Gick dit och betalade 18€ och fick en stämpel på handen som visade att jag betalat. Folket som var där kollade på Kärpät & Tappara finalmatchen medan de väntade att slippa in till Moody. Ordningsvakt sa att de som har förköpsbiljett ställer sig på ena sidan och de som inte har på den andra. Ca 20:50 kom en annan ordningsvakt och kollade när man gick till dörren att man hade en stämpel på handen.

Lämnade av min väska och jacka i garderoben innan gick upp till Moody. Pratade lite med Janne och undrade vad är frekvensen för jag har inte hört så mycket x3m för telefonen hittade bara finska radiokanaler och enda svensk är Vega. Han frågade Amie som svarade till Janne 99,7. Berättade att det funkar åt honom när jag hörde att stksändningen satte igång. Det var en delay hörde jag när jag satt vid fönstret och lyssnade.

Stängde av och pratade lite med Anka som sa: "Nicke kommer, han kör bil hit nu". Frågade om Magnus också kommer. Jo, sa hon. Ju längre kvällen led ju svårare hade jag att höra vad Janne & Ted sa eller när de intervjuade gästerna. Typer droppade in hela tiden och pratade i munnen på varandra kändes det som. Blev glad när Anna, Nicke & Magnus dök upp. Kramade killarna innan de gick och köpa öl/cider.

Tog några bilder på när Janne & Ted intervjuade gästerna. Såg att Nicke var populär bland publiken och jag är sån som inte stör i onödan så jag gick och sitta på ett bord bakom ett annat bord där Catzo, Anka och Muffins jobbade. Såg på skärmen när Dizi, Skräddarn och Osq var på scen för jag var inte intresserad att stå bland publiken och kolla och digga jag med.

När det var slut tror jag började gråta och Magnus såg det och frågade "Varför är du ledsen?" Jag sa tillslut att Nicke inte hade tid att prata med mig. Han fick tag i Nicke som frågade samma sak och då kunde jag inte svara samma sak men efter en stund sa jag att jag glömt min kamera hemma så jag kan inte ta bilder. Det hörde Anna och erbjöd sig att ta bilder med sin smarttelefon och skicka till min mailadress.

Hon gav också ett papper att torka tårarna med innan bildtagningen. Efteråt sa Nicke att jag inte skulle vara ledsen mera efter vi pratat en stund. Sen skulle han göra nåt annat. Försökte höra intervjun med Dizi, Skräddarn och Osq men nivån på sorlet var så hög att jag kunde knappt bara uppfatta Jannes & Teds röster. Gick omkring på Moody och kollade omkring innan Kartellen kom upp på scen.

Hittade Nicke pratandes med några tjejer. När killarna i Kartellen kom så gick jag tillbaka till bordet för där var det bra syn mot skärmen som visade vad som sändes i livestreamen. Såg att Magnus diggade vad han såg för han verkade gunga fram och tillbaka och slog med handen ibland i luften och busvissla när låtarna tog slut. Senare när det tog slut fortare än väntat. Ca 23:35 Men Kartellengänget kom tillbaka och gav ett extranummer.

Därefter skulle jag gå till toan. I korridoren såg jag Nicke komma ut. Där var enda stället förutom det kom ett killgäng och ville ta bild med honom som sedan gick som jag kunde prata med honom ifred. Berättade om min resa och när jag nämnde Långnäs sa han att han steg av där när de skulle till Simon.

Sa lite fel när jag sa Grace är byggt ifjol men Amorella var byggd för några decennier sedan. Han förstod det var Grace han åkt till Åland med. Frågade innan han gick "Varför svarar du inte på mina frågor på ask.fm?" Fick veta att han inte hade tid och han svarar random på frågor från en lista som frågorna hamnat i. Sedan gick jag tillbaka till bordet.

Såg att Magnus kramade Anka och lyfte upp henne i luften. Därefter sa han hejdå åt mig och gjorde samma sak. Skrek till när det hände. Gick och sökte efter Nicke för att krama honom hejdå. Duon skulle köra tjejerna som vunnit tillbaka till Vasa. Gick och prata med Janne och han satte en mikrofon framför mig. Förstod att han hör bättre då.

När de sänt klart gick de nånstans medan jag sökte efter Janne på Moody. Tillslut såg jag Janne kom från en hiss med Fredrika, Frida och Pernilla. De köpte alla alkohol att dricka. Pratade med tjejerna medan dom väntade. Därefter lite med Janne som inte trodde han skulle hinna sova länge om tåget går 12 på dagen. Sen kom det killar med öl i händerna och pratade med Janne så nära det bara gick.

00:35 knackade jag på hans axel och sa jag måste gå om jag ska hinna med bussen hem. Då sa han att killarna att flytta på sig för han skulle krama mig. Medan jag fick en kram av Janne så hörde jag min telefon ramlade ner för det var så trångt. Sekunden därefter jag kramat Janne klart gav en kille min telefon åt mig. Upptäckte att telefonens baksida blivit påtrampad för den kunde inte sitta ihop i den sida jag brukar ha ett snöre fast mellan baksidan och själva telefonen.

Satte den i fickan och gick till Garderoben för att hämta ut min väska och jacka. Gick till busstationen och såg stjärnor men pga ljusföroreningen såg jag inte dom så bra. Gick på gräsplätten brevid så jag skulle se bättre. Såg också bussen så jag fick bråttom att gå tillbaka. Hann lagom till bussen när den stannade på rätt hållplats. Visade min biljett till busschauffören och gick och sitta. Ca 0:55 startade bussen.

Telefonbilder från Jakobstad: Glömde min kamera hemma därför så få bilder.

Somnade och vaknade då bussen var vid en bensinstation/café där busschauffören brukar pausa. Somnade igen och vaknade i Björneborg där det steg på och av folk. Somnade igen och vaknade i Åbo. Steg av vid busshållplatsen brevid tågen i Åbo hamn ca 8:20 Gick till terminalen där jag köade till incheckningen. Hörde att ombordstigningen har påbörjats. Ändå gick jag och köpte köttpiråg med biff & ägg efter jag checkat in mig.

Gick ombord på Amorella och gick in på däck 5 och gick upp till däck 7 för att äta upp köttpirågen medan jag kollade på folket går ombord på däck 7 och Amorella lämnade hamnen innan jag var klar. Ca 8:45 Lämnade in väskan och jackan men tog tidningar & plånbok med. Gick till seasida café och köpte hett vatten för 50 cent. Upptäckte jag inte tagit min honungsburk med och dörren till förrådet var låst. Köpte istället honung för 1€ för blanda i vattnet innan jag drack upp det.

Läste en tidning medan jag väntade på en trollerishow skulle börja. Den började samtidigt som Veckoslutskommittén. Efter trollerishowen där ena är tyst och trollar och den andra pratade tre språk. Gick till tax-free och åt lite chokladsmakprover. Köpte chokladask och gick sen till vilorummet och lyssnade på Veckoslutskommittén medan jag läste en tidning.

13:00 gick jag till Funclub för att se Sambaskolan och därefter Sambashowen så jag missade tävlingen som inte fick heta tidsmaskinen. Gick sedan till bagagerummet för lämna in mina grejer. När jag hört 14nyheterna såg jag hur fullt däck 7 var brevid hissarna och taxfree av människor. Hämtade min jacka och väska och försökte ta mig så nära som möjligt. Sån tur gick flesta av folket mot Åbohållet att jag lyckades ta mig först igen när jag gick mot Mariehamnhållet. Här tog det slut igen.