Bloggposter

Tur att jag lyckades få tag i kassen som städerskan städat bort på Rosella.

Det här hände 8 juli från Eskilstuna till Mariehamn!

13:55 kom tåget. Så jag satte telefonen direkt och laddas. 14:00 avgick tåget. Kollade instagram när jag ändå använde tågets wifi. 15:05 var tåget tillbaka i Stockholm Central. Gick till Citybutiken i Cityterminalen för jag trodde jag kunde vara på datorn men tyvärr har deras flesta dator gått sönder och de hade bara tre kvar. Så jag tänkte jag laddar upp istället på instagram. Upptäckte jag hade en nyckel i fickan så efter knapp timmes laddande av telefonen var det dags att gå till Red Boat/Röda båten. När jag kommit fram har hälften batteriet ladda ur sig tack vare ivrigt chattade på messenger med Kai. Det var massor av folk där. Endel tala tyska. En annan pratade engelska med typen i receptionen.

Reser tillbaka till Stockholm.

När hela gänget lämnat båten för gå till Ran/Vita båten lämnade jag in nyckeln och sa "jag upptäckte jag glömde lämna in nyckeln imorse.". Tack så mycket sa killen på andra sidan bordet. Gick till Kjell & Co som jag upptäckt öppnat i Centralstationen så jag köpte ett powerpack som laddar telefonen två gånger eller två telefoner helt fullt. Tänkte då slipper jag ladda på Rosella utan kan sköta det på Skansen istället. Berättade att jag inte bokat för jagt visste inte vilken jag skulle hinna med. Hade årskort visade jag och därmed betalade ingenting för en biljett. Gick till rätt gate och öppnade powerpacket för att ladda telefonen. Efter väntat ca en kvart fick man gå ombord på bussen. Ca 17:55 tror jag första bussen startade.

Andra startade senare. Somnade på bussen tror jag. Vaknade lagom till bussen var i Kapellskär. Där gick jag in till cafet och beställde pommes för 50 kronor. Hamburgare med pommes tror jag blev 110 som en tjej bakom mig i kön beställde. Jag kollade telefonen så jag tror jag åt långsammare än tjejen som åt hamburgaren med pomfrit. Hann lagom gå igenom biljettgaten innan det var dags att gå ombord på Rosella. Det var lätt att komma ombord först. Gick till funclub och skrev på messenger en stund. Lämnade kassen brevid stolen och började läsa Kalle ankas pocket. My från dancekids hade dansshow för barnen men bara en unge dök upp. När de dansat med Mys koregrafi till tre låtar tackade hon henne.

Rosella ankomst till Mariehamn.

22.10.2015 kl. 01:05

Var till Eskilstuna för att köpa plancher för jag hittade inte dem i Huddinge!

Det här hände 7-8 juli från Stockholm till Eskilstuna!

Gick ut från Slussens tunnelbanastation och igenom gången jag lärt mig hur man kommer till Södra Mälarstrand. Gick till Red Boat. Där checkade jag in mig. Jag betalade 310 kronor. Verkar vara smart att boka på morgonen tror jag att jag gjorde. Fick gå till Ran, den vita båten kallar jag den. Tyvärr funkar varken nätet eller radion någo vidare. Gick och lägga mig ca 1 på natten. Vaknade 8 på morgonen. Hade inte bråttom alls. Gick och äta frukost därefter packade väskan och gick till Centralstationen. Om jag skulle startat en stund tidigare skulle jag hinna med tåget till Södertälje som avgick när jag kom dit. Istället fick jag bestämma mig om jag skulle till Huddinge eller inte.

Lovade Cristel att jag skulle åka till Eskilstuna.

Tänkte jag har ju tid så jag frågade hur man kom till spåret och jag hittade rätt. Det behövdes tre kuponger men jag brukar bara dra två som är min standardresa. Steg av i Huddinge där det regnade. Frågade i en butik och visade adressen till Artizen. Hon sa det är gamla Gallerix och visade och berättade med handen. Väntade till klockan blev 10 på Mcdonalds och laddade telefonen. Sen gick jag omkring och tittade och frågade om det finns flera plancher/posters än dem som var i ställningen. Nä, det var allt de hade. Gick tillbaka till stationen. Tur regnade inte det så hårt att min tröja tålde den korta sträcken i Huddinge centrum. Tillbaka med ett tåg till Centralstationen i Stockholm.

Tack vare Cristel är jag i Eskilstuna.

Där hade jag 6 minuter innan tåget via Eskilstuna skulle avgå. Hann köpa i en biljettautomat. Det gick fort. Dessutom fort att hitta efter frågat igen. Kom precis in med nån minuts marginal in i tåget. 10:37 startade det. Bra nät i tåget så jag kollade lite instagram. Framme i Eskilstuna 11:45 var det dags att fråga hur man hittar till Tuna Park som jag skrivit DM åt Moa om. Det går buss till Hemlaås som Moa skrev. Köpte två biljetter till lokaltrafiken och gick ut och vänta en stund på bussen. Det kom en typ in på bussen som också skulle till Tuna Park som fråga efter närmare hållplats när bussen stannade på ett ställe. Det fanns. Tur det så kunde man springa in i köpcentret.

Hittade det Cristel ville ha.

Fick veta hon skulle ha två av varje så fyra posters. Köpte dem och hon tackade mig. Laddade telefonen när jag hittade ett uttag i en vägg. Sen dags att gå ut och springa undan regnet till hållplatsen och väntade 10 minuter på bussen. Tur för tjejen som satt när jag kom att bussen tog betalkort också. Jag satte min biljett i en automat och den kom ut igen. Märkte framme i tågstationen att inget uttag på väggen var igång för lampan lyste inte. Typiskt Kai att skriva på messenger när han inte skulle göra det. Bad honom skriva senare men han fortsatte. Tur slutade han innan telefonen ladda ur sig. Köpte en biljett till tåget mot Stockholm.

Dags att åka tillbaka.

21.10.2015 kl. 01:03

Äntligen en orsak att besöka Eskilstuna igen o resan slutade med en överaskning.

7-8 augusti hände det här i Eskilstuna & Stockholm.

Fick skjuts till terminalen. Där var det många köer. Checkade in mig när det var min tur. Betalade 8,50€ för frukosten. Gick ombord på Rosella. Det var bordsplacering på restaurangen och jag fick sitta i mitten så fort Rosella lämnade hamnen började det fräsa i min telefon. Bytte till musik jag laddat ner och köpt från iTunes i min telefon istället. När jag ätit frukost klart gick jag ut på soldäck för kunna höra på x3m och försöka få tag Fredrika & Andre. Men ingen svarade. Tillslut funkade inte.

Sveriges mobilnät kom emot. Vid 9 gick jag till vilorummet som var ganska fullt men det var enstaka lediga platser. Gick och satte mig och somnade. Vaknade upp lagom till det sades att Rosella var om 15 minuter i Kapellskär. Bilpassagerare bad att gå till sina fordon. Somnade om. Vaknade om en kvart. Då har Rosella stannat. Då hade jag bråttom att gå ner till däck 4 för att ta mig ut. Km lagom ner när dörrarna öppnades så det gällde att gå fort.

Hann inte ifatt första gänget för de gick för fort och var för långt borta. Det fanns plats längst fram i bussen.Somnade i bussen och vaknade i Stockholm en bit från Cityterminalen. Kollade på utsikten tills jag somnade igen och vaknade när bussen var i närheten av Cityterminalen. Där steg jag av. Gick till Centralstationen och såg klockan var 10:30 och tåget går 10:44 så efter kollat på nummerlappen hur många som var före och väntade använde jag biljettautomat istället.

Det gick smidigt. 10:39 gick jag ut på spår 10 och frågade en typ från SJ var spår 11 var. Du åker antingen hiss eller rulltrappa sa han och pekade. Åkte hiss för den var närmast. Gick till spår 11 skylten och gick nedför trappan till spår 11 där tåget stod och väntade. Hann hitta en bra plats att sitta på när tåget startade 10:44. Det kom en konduktör som pep med en maskin mot min biljett och gick sen vidare. Läste tidningen Kupe som hade Gry Forssell på omslaget och en stor intervju innuti.

Tur var jag tillräckligt pigg att jag inte somnade. Hörde noga på varje utrop men när jag såg kyrktornen i Eskilstuna och när tåget stannat var det ingen som hade Eskilstuna. Tur att jag visste hur Esklstuna såg ut att jag gick av på rätt station. 11:48 sökte efter nya radiokanaler men hade inte utrymme för alla för jag ville inte radera x3m & vega frekvenserna i min telefon. P kanaler, NRJ, Eskilstuna radio rymdes i. Drottninggatan var utanför tågstationen så när jag gått den tillslut såg jag Rix FM Festival scenen.

(Bild på scenen) Källa:

Blev förvånad det gick så fort att komma till Strömsholmen. Första raden framför scen satt det dedikerade fans redan. Rix FM -tältet var uppe. Oriframe Sweden och Peugot också. Gick över en bro för fotgängare, längs med åkanten till en bro för bilister och andra fordon över bron, över vägen, vidare mellan husen, förbi ett torg. Såg en skylt där det stod mycket ställen och när jag såg det stod stadbiblioteket följde jag i den riktningen tills jag hittade det.

Gick dit och upptäckte en barnavdelning, cafe, läsesal, info innan jag hittade några datorer. Library Pressdisplay, Eskilstuna biblioteks hemsida, en man måste ha nåt att scanna för att använda. Medan jag läste HBL på Library Pressdisplay kom en typ som skulle skanna och när han var klar lämnade han datorn utan att logga ut så jag kollade fort om jag fått aviseringar på facebook och händelser på twitter. Läste tweets och skrev en och en status om var jag var och vad jag skulle göra.

Skrev till Viveca på fbchatten och hon bad mig hälsa till Robin från henne och Erika. Lämnade också datorn utan att logga ut och gick samma väg tillbaka till Strömsholmen. 14.00 stod Ulf Nilsson och skrev autografer på vad som helst och vem som helst fick ta bild/foto med honom. Jag gick kollade i de andra tälten. I ett tält skulle man säga sin mailadress för att få ett mail där man skulle berätta vad man tyckte om festivalen. Ett annat hade de tävling hur många algrens bilar fanns i en burk och man fick ta Smakis.

(Där det är tomt i kön stod jag men åt sidan brevid högtalaren.) Källa:

När Ulf Nilsson gick slängde jag Smakisburken i roskis. När jag hörde att om 20 min skulle Robin Stjernberg signera i RIX FM tältet och då ställde jag mig genast där. Kön blev längre och längre medan Eric Saades kompband och dansare repeterade. på scen medan RIX FM tältet spelade Body Language, You, Six feet down på repeat. När Robin med ett par vakter både framför och bakom kom ca 15 så rörde han vid händerna på personerna i kön inklusive mig. Han gick till signeringsbordet.

RIXFM typen berättade tex vad affisherna och skivorna med Robin kostade. När kön i sakta mak passerar RIX FM tältet köpte jag My Versions för 50 kronor och plockade ur dominopaketet jag borde tagit med till Barnens Allsång på Skansen men glömde bort det. När det var min tur tog jag först upp omslaget till skivan som Robin signerade och därefter frågade jag om han minns Viveca & Erika från Finland som var med mig på Skansen då det åskade. Absolut svarade han.
Sen satte jag kexpaketet på signeringsbordet och han undrade:

- Vad är detta?
- Det är finska kakor.
- Är allt detta kakor? :O
- Jo.
- Det ska jag mumsa på i bilen.
*Vi kramades* för han fick dominokex av mig

(Är det fel bakrund på denna bild?) https://twitter.com/luckyandangel/status/497780213053673472

Tyvärr var jag så dum att jag bad Fredde ta bild på mig & Robin utan att be honom gå runt och ta bilden mot tältet. Istället blev bakrunden en massa andra människor. Det tänkte jag inte på då utan först hemma när jag förstod jag inte var bra att editera bilder så den blev insatt som den togs. Robin kramade mig igen innan jag lät nästa typ komma fram till Robin. Han blev på selfies och andra bilder/foton och skrev autografer och signerade till alla. Han fick enstaka andra presenter.

(Bild på signeringskön & Robin) Källa:

15:50 var han klar och jag gissade han skulle gå samma väg som han kom så jag gjorde som några andra tänkte krama honom ytterligare en gång till. Det bildades kö till Albin som skulle signera. Men jag gick till stadsbiblioteket. Höll på läsa HBL på Library Pressdisplay då kom en typ som skulle skanna och när han var klar lämnade han datorn utan att logga ut. Tänkte när jag hade nåt att skanna skulle jag testa den. Det gick hur bra som helst. Tog bort tomma vita partier med paint.

(Skannad bild på signerad skiva) https://twitter.com/luckyandangel/status/497390301980663808

När bilden var uppladdad på både twitter & fb raderade jag bilden på datorn. Kollade aviseringar och händelser och sedan nya tweets. När Viveca såg det sa hon, Soo cool. Det var okej för henne att få skivan osignerad om jag köper dem till henne och Erica. 17:15 skrev jag gratis sms via x3m.yle.fi & Lyssna på x3m till Tedi & Emil som sände Hovet att de skulle göra mig en tjänst och ge mitt telefonnummer jag skrev ner i smset med tweeten till Fredrika. Vet inte hur de gjorde men de lyckades.

Loggade ut från datorn efter sagt hejdå till Viveca. Gick till Strömsholmen. John De Sohn som signerat from 17 gick. Jag köpte två skivor av My Versions. Borde använt kortet men hade en hundrakronor sedel som jag tänkte var lättare att använda men måste räkna ut vad skivorna är värda i euro. Gick till scenen där framför stod några rader med folk och ännu fler i mitten där det var en upphöjning pga det låg massa kablar under den som försåg scenen med ström.

(Såhär mycket folk var det i Eskilstuna.) http://instagram.com/p/rZ6DsunTov

Satte mig på upphöjningen ca 17:30 och läste Frida-tidningen en timme. 18:30 kom en typ upp på scen och frågade hur publiken mådde och frågade om de kom 10,9,8,7. Några killar närheten skrek då och typen på scen frågade då: Hur har ni kommit så långt bak om ni kom så tidigt? Alla som stigit upp då typen skrek blev stående förutom nån enstaka som jag som satte mig ner igen. Ca 18:50 steg jag upp igen och satte tidningen i väskan och plockade ut öronpropparna och satt i öronen.

Kollade runt i publikhavet att det är mängder med folk som kommit under tiden jag läste. Nån minut för 19 frågade jag om en kortare än mig tjej ville stå framför mig och killen framför mig släppte också förbi henne så hon hade lättare att se. Stora skärmen där bak räknade ner från 10 till 0 då kom Adam, Britta och Markko ut på scenen. De presenterade artist efter artist. Dessutom en festivalreporter imellan som tagit bilder och intervjuade artisterna under dagarna visade videoklipp på stora skärmen.

Försökte inte sjunga när jag filmade men det var svårt att låta bli när tex Robin Stjernberg & Eric Saade sjöng ens favoritlåtar. Bra att jag kom så tidigt så kunde jag vara så nära, få bra bilder för kameran jag hade har bara 4x zoom jämfört med min som var 6x zoom men ljudet är piss trots HD när man filmar. Kollade ofta på klockan för att se hur länge det håller på för jag måste hinna med tåget. Blev förvånad Rix FM festivalskonserten bara höll i drygt 2 h. Lite efter 21 kom Adam, Britta och Marko ut på scen.

(Bild på Eric Saade, dansarna och publiken.) Källa:

De berättade om Efterfesten som började 22 på en nattklubb jag glömt namnet på. Därefter löd blev det så småningom tyst på scenen och publiken börja avlägsna sig. Gick och använde en bajamaja och sen såg jag Jesper som var där med en hund. Hoppas han inte var för nära scenen för stackars hunden att höra hög musik i sina små öron. Han frågade om Madelaine skulle komma på lördan. Det visste jag inte men jag skulle inte dit. Ska ni på tisdag undrade han. Kanske svarade jag.

När han, hunden och hans sällskap gick in i bilen gick jag tillbaka till Eskilstuna station. 21:30 kom jag dit och stod och köade för köpa biljett i biljettautomaten. 22:01 skulle sista tåget till Stockhom C gå. 144 kronor kostade biljetten. Satt en stund på bänken innan jag gick ut och kollade på hållplatsen där bussen till Parken Zoo gick. Numera stod det en stolpe där det stod vilka följande busser som avgår och hur länge det tar innan de når hållplatsen. 21:52 skulle tåget komma till stationen.

När jag såg det upptäckte jag det var mer folk där än tidigare under dagen så jag gick till övervåningen så man kunde sitta i tågets färdriktning. Kunde inte lyssna på Eskilstuna radio när tåget lämnade stationen. NRJ börja fräsa i min telefon när tåget kommit en bit från Eskilstuna så jag bytte till musik från iTunes att lyssna på medan jag läste Kupetidningen. När tåget var i Stockholm C 23:05 gick jag av så som alla andra gjorde. Gick till Röda båten.Det kändes det var kallare på kvällen.

Mina bilder från Rix FM Festival i Eskilstunahttps://www.facebook.com/media/set/?set=a.10203268566329537.1073741901.1070866512&type=1&l=08a155d099

Checkade in och betalade 310 kronor för rummet som var tomt. Minns inte hur många otaliga gånger jag fått övernatta i sista rummet nr 16. Efter bäddat sängen och fixat iordning gick jag och lägga mig. Vaknade före alarmet skrek och gick på toaletten sedan somnade jag om och vaknade 7 av alarmet. Packade väskan,kollade att jag packat allt, låste dörren, gick och satte nyckeln i lådan för tidigt utcheck. Sen gick jag till Cityterminalen medan jag hörde på Rix FM morgon med Adam, Britta och Marko. 7:32 checkade jag in mig på Viking Line där de sades att jag skulle gå till gate 18.

Såg typer som sprang medan jag tog det lugnt och gick in igenom gate 19. Det stod endast en buss där. Det var en tant som var rädd för det var bara en buss för hon mådde illa om hon inte fick sitta längst fram. Det var en typ som flyttade på sig så att tanten kunde sitta längst fram. Valde sitta på tredje eller var det femte raden istället. Gubben flyttade på sig så jag fick fönsterplats. 7:40 startade bussen. Den åkte inte den vägen som bussarna brukar åka mot Kapellskär utan annat håll.

Tyckte den körde mot Arlanda för såg såna skyltar ända tills Norrtälje skylten dök upp. Då tändes hoppet att den ändå var på väg åt rätt håll. Sov så gott att jag inte var trött och därmed följde bussens rutt till Norrtälje. Bussen lämnade Norrtälje och hann somna in en stund innan bussen var i Kapellskär. Vaknade och såg ett okänt nummer ringde 8:53. Svarade och blev glad att höra Andres röst i andra ändan. Tedi & Emil har lyckats gett mitt telefonummer till Fredrika.

(Säkert tweeten mitt svar han läst.) https://twitter.com/frlindho/status/497243333446881280

- Har du lyssnat på oss idag?
- Nä, har inte kunnat för jag är i Sverige.
- Läste du var i Eskilstuna. Vad gjorde du där?
- Rix Fm en reklamradiokanal hade en festival där.
- Vad var det för artister?
- Eric Saade, Robin Stjernberg, Albin, Amanda Fondell, Basim hann jag räkna upp innan Andre avbröt mig.
- Vem var bäst?
- Eric Saade för det var så länge sen jag såg honom sist.
- Han är snyggast. På måndag får du höra Janne & Ted igen.
- Jo, men jag kommer att sakna dig.
- Jag kommer säkert höras nästa sommar. Men nu ska jag avsluta.
- En sista fråga ännu. Kan jag följa dig på twitter?
- Jo, ska fixa en sak bara.

(Månne Andre såg ut såhär när han ringde mig.) Källa:

Under tiden har jag hunnit gå av bussen i Kapellskär och gick in i terminalen efter avslutat samtal. Använde rätt biljettkortet åt rätt håll igenom portarna den här gången. Tänkte så mycket på samtalet att jag glömde äta. När porten till landgången öppnades ca 9:10 försökte jag gå förbi dem som gått före mig. Men lyckades inte komma förbi alla. Åt smörgås som jag gjort på Rosella dagen före, när jag gått ombord och gått in i vilorummet/tysta rummet.

Lämnade mina grejer där fast man inte fick och gick till fun club där Ville Vikings Summer Rock höll igång. Det var få barn som vågade/ville vara med och dansa med dansläraren My den här gången. Så det blev inget dancestop istället två olika låtar med danssteg till. När det var klart gick jag till vilorummet/tysta rummet igen. Läste Bamse och lyssnade på Radio Extrem via telefonen. Var glad att äntligen kunna höra den kanalen igen. Igen var Rosella 15 minuter tidigare i Mariehamn. Ca 12:30. Här avslutar jag.