Bloggposter

Var med morbror Bertil till inspelningen av På resande not där Alexander Rybak gästade!

Det här hände 15 juni i Böle!

Staketet var rivet så man lätt kommer till Studiohuset när man stiger av tåget i Ilmala. Ca 13:50 var vi där. Efter lämnat våra grejer och klockan närmade sig 14 kom det en kvinna och förklarade hur det går till. En tjej frågade om man kan träffa Alexander Rybak efteråt och fick som svar om han vill och det finns tid för det. Det var en grupp med också så de fick sitta först vid stolarna runt borden sedan resten fick söka sina platser. Jag hittade bara ströplatser så för att Bertil och jag ska sitta nära varandra måste en stol flyttas från vänstra sidan till högra sidan av alla de små runda borden. På ett sätt var det bra.

Medan man väntar på att Alexander Rybak ska sjunga.

Satt närmare scenen men på ett sätt dåligt för långt från skärmen där videosnuttarna visades. Thomas Lundin berättade hur det går till där i studion. Till slut började På resande not spelas in. Med pauser nu som då när när något hände med de tävlande eller Thomas sa fel. I alla fall när rekvisita ska bäras in och ut i bild. Alexander Rybak sjöng en cover och sin egen sång. Det togs om två gånger. Så de skulle ha flera att välja mellan. När det var slut skulle publiken skratta, jubla, applådera på beställning för det var så stor publik att det skulle användas i behov det behövs en entusiastisk publik.

Medan man väntar på att Alexander Rybak ska sjunga

Under tiden intervjuade Tobias Larsson Alexander Rybak. När vi var klara så vi som ville träffa Alexander fick stanna i Lobbyn och vänta. Det var ganska många som ville träffa honom märkte jag. Bertil tyckte det var intressant att vara på inspelning. Han har aldrig vetat det är så mycket rekvisita i programmet. När Alexander var klar kom han ut till Lobbyn genom en glasdörr. Han skrev autographer, blev med på foton och pratade. Först sa han att han känner sig som på ett museum där folk bara tittar innan några fans tog initiativet att prata med honom.

Tack Alexander Rybak för kramen och du kom till Finland igen.

När det var min tur berättade jag var jag har sett honom medan Bertil tog bilder och han frågade om jag följer honom på FB & Insta. Ja, jag kommenterar också svarade jag. Sen berättade han om sin nya singel han släpper på fredag som jag skulle lyssna på. Lovade det. Han kunde namnet på tjejen efter mig och sa hennes namn och "Du är sist igen". När Alexander var klar med henne gav jag jordgubbar åt honom innan han gick. Sen gick vi fans också. Frågade Bertil vad vi skulle göra. Vi skulle hem sa han. Följde med honom så jag missade Dan Granqvist också som skulle tävla i andra inspelningen för dagen.

12.10.2016 kl. 00:40

"Nu är jag äntligen i Finland." var det första som Oscar Zia sa åt mig.

Det här hände 10 juni från Böle till Liljendal!

När det var dags att gå in i studion som för övrigt var samma som succemorgon firade 5 års födelsedag i måste jag sluta lyssna på radio och chatta på messenger. Satte på ljudlöst. Blev så glad att Dan Granqvist var där att jag gick och prata med honom. Därefter hittade jag en plats brevid samma kvinna som var med samma tåg som jag. Hon frågade om jag gick. Nä, jag åkte till Ilmala med tåg sa jag. Därifrån är det kort väg. Okej, jag åkte taxi sa hon. Tomas Lundin hälsade oss välkomna och sa det tog en halv evighet det första programmet men på kvällen gick det snabbare så det skulle gå bra det här gången. Studiokvinnan med headset berättade vad man skulle tänka på.

Oscar första ord till mig var "Nu är jag äntligen i Finland"  Så kul att Dan är en av tävlande i På resande not.

Man fick ta bilder före och efter programmet men man fick inte berätta vem som vann eller vilka länder som var med för att de som tittar på tvn ska kunna tävla hemma i soffan. Så talade de mycket annat också innan inspelningen satte igång. Det var många pauser för allt ska gå rätt till. Till exempel när grejer bärs in och ut in i bild. Också när Tomas säger fel. Oscar Zia fick sjunga Hold on be strong två gånger. Den italienska låten tre gånger. Blev så lycklig att han faktiskt var på plats. När inspelningen var slut om 2½h var ville jag genast prata med Oscar men lät ändå andra barn och andra typer ta bilder med honom så jag kunde prata i fred. När Oscar såg mig sa han "Nu är jag äntligen i Finland."

Videohälsning från Oscar Zia https://www.instagram.com/p/BGel5p1NHun/
Videohälsning från Oscar Zia https://www.instagram.com/p/BGeh-9DNHju/

Sedan måste vi flytta på oss för vi inte var i vägen på scenen. Frågade om han kunde ta en bild med mig och gav telefonen åt Dan och bad honom ta en bild på oss. Därefter bad jag honom göra en videohälsning till Mathilde och Isabelle. Skulle ha frågat vilken del av hans släkt är svensk eftersom han är 3/4 italienare. Men glömde bort det efter Tobias Larsson skulle göra en intervju med honom efter jag frågat när han ska flyga tillbaka och han svarade "Typ nu". När de gick frågade jag Dan om en bild. Då svarade han "Nu duger jag" Jo svarade jag. Efter Pär Dans brorsa tog bild sa jag att han var den roligaste idag. Tack sa han. De gick. Jag gick ut från studion och ner och hämta min väska.

Såg Dan som kom igenom en genomskinlig dörr där bara de som har passerkort och jobbar på Yle kan gå igenom. Frågade vad han skulle göra. "Åka hem" sa han. Hurdå? frågade jag. "Med Pär" sa Dan. Jag sa att jag ska åka till pappa efter jag åkt tåg. Vi skildes åt utan att kramas för jag glömde bort men ångrar det. Gick till Ilmala tåghållplats för att jag hade bråttom såg jag. Åkte ett närtåg utan att se en enda konduktör. Gick till Kampen. Betalade 9€ till Liljendal för Pikabuss. 17:15 startade bussen. Lyssnade på Stiftelsen och X3M-kväll i bussen och surfade mest på telefonen. 18:40 framme. Pappa kom till bensinstationens parkering som också var Cafe och Restaurang i ett.

04.10.2016 kl. 01:30

Lånade ointressanta böcker. Köpte biljett i tåget eftersom biljettautomaten inte funkade.

Det här hände 9-10 juni från Ekenäs till Böle!

Sa hejdå åt Johanna och hon sa jag skulle komma tillbaka i Juli men säg till i längre i förväg att hon är hemma när jag kommer. Lovade det. Upptäckte det var så kort väg till tågstationen att jag hann köpa i biljettautomaten och ringa till Hannes i X3M-kväll innan tåget kom. 18:52 åkt tåget från Ekenäs. 19:19 i Hangö. Gick till Tori och Terttu. De höll på att äta middag när jag kom. Efter jag ätit höll jag på att kolla vilket tåg jag ska åka så jag hinner till biblioteket också på morgonen. Skrek till när jag såg att på fredagar är biblioteket öppen redan vid 9. Ringde till pappa som svarade. Han ville jag skulle åka buss till Liljendal men jag ville till Borgå bibliotek men för då måste jag komma före 17 tyckte pappa men jag tror inte jag skulle lämna Helsingfors före 17.Sa att jag skriver sms när jag åker buss.

Kollade google och upptäckte att Borgå bibliotek stänger 17 på sommaren och Liljendal redan 15. 19:34 skickade jag sms till pappa. Efter jag kollat när bussar går skickade jag en busstid. 19:40 fick jag svar av pappa. När Mia kom hem förklarade jag att jag måste ha en bok om jag reser till pappa. Ta några tidningar med sa hon eller så låna en bok av henne. Vad läser du? Fantasy som Harry Potter och Sagan om ringen sa jag. Så hämtade hon ner några böcker jag tyckte var ointressanta när jag kollade igenom baksidan. Fick låna datorn en stund innan hon skulle sova. Tyvärr för tidigt tyckte jag att jag måste lämna datorn och gå ner. Tori & Terttu kollade på tvn när jag kom ner och jag kollade lite twitter och FB medan jag väntade på att de skulle se på tv klart. Därefter var det bara att bädda ut på soffan och sova.

Källa:

Vaknade 6 igen. Den här gången tänkte jag sätta mig upp i soffan så jag inte somnar om. Hörde på Succémorgon. Gick och dushade före Elduello som Janne Grönroos förlorade. Därefter frukost och sen cyklade jag till biblioteket för att kolla snapchat medan jag använde wifi. Cyklade tillbaka till Tori & Terttu. Åt värmd siskonkorvsoppa och fattiga riddare. Packade väskan och fick födelsedagspengar innan jag gick ca 11:20 till tågstationen. Förstod inte varför det inte det gick att välja till Helsingfors efter några gånger gav jag upp och valde bara till Karis. 6€ blev det. 11:40 startade tåget från Hangö. 12:20 i Karis. Där av det kö till biljettautomaten men det funkade inte där heller.

Förstod sedan när tåget kom och man steg på att det var fullt så jag blev stående i ändan av andra våningen med två andra kvinnor. Varav den ena som också skulle till Böle förstod jag när konduktören kom och tog betalt av de som inte har biljett. 12:28 från Karis - 13:17 till Böle stod det på biljetten som kostade 11€. Kollade snapchat och insta med Intercitytågets wifi. Tyckte resan gick fort. Gick av och kollade på när nästa till Flygplatsen går för den går via Ilmala. Steg på och steg av i Ilmala. Hittade lätt studiohuset. Där inne väntade publik till På resande not. Har lyssnat på Skivrådet i Nöjesfredag och deltagit med att kommentera Vegas FBsida. Dessutom skrivit med Affe & Gordon på messenger.